2025-06-01

Märta
Åstrand
2025-06-01
Glädje på is och hjul med Dala Active Skaters

Dala Active Skaters (DAS) är föreningen som erbjuder skridsko- och inlinesåkning för alla åldrar, där passionen för fart, teknik och gemenskap står i centrum. Här får både nybörjare och erfarna utvecklas genom träningar, tävlingar och gemensamma turer – med glädjen i fokus året runt. I den här artikeln får du ta del av två intervjuer: en med en erfaren senioråkare och en med en lovande ungdomstalang.

Craig Thomas – en erfaren åkare med passion för gemenskap och natur
Craig Thomas är en erfaren skridsko- och inlinesåkare i Dala Active Skaters med över 15 år i föreningen. Han värdesätter särskilt naturupplevelsen, gemenskapen och den skonsamma träningen sporten ger. Craig började med långfärdsskridskor som alternativ till skidåkning och minns främst de många turerna på tidig is tillsammans med vänner.
Vad är det roligaste med att åka inlines/skridskor?
Svårt att säga, faktiskt! Naturupplevelsen, förbättringspotentialen vad gäller teknik, gemenskapen med vänner med samma intresse, fartkänslan och att det är träning för kropp och själ!
Vad är det bästa med DAS?
Att man får ett naturligt kontaktnät med andra likasinnade och möjligheten att åka på både bana och naturis.
Vad fick dig att börja med skridsko/inlinesåkning?
Jag började med långfärdsskridskor som alternativ till skidåkningen. Jag åkte i princip skidåkning med stavar på isen. Då fick jag kontakt med klubben och uppmuntrades och instruerades mycket av andra i DAS. Det är jag väldigt tacksam för!
Vad är ditt bästa minne hos DAS och med skridskoåkningen hittills?
De otaliga långturer och träningspass på tidiga isar tillsammans med vänner.
Varför är skridskoåkning bra för dig som är lite äldre?
Det är en mjuk träningsform som inte sliter på kroppen.

Hur länge har du åkt skridskor eller inlines?
Jag åkte långfärdsskridskor sporadiskt tidigare i livet. Jag har åkt med DAS som tränings- och tävlingsmotionär de senaste 15 åren.
Hur ofta tränar du och vilken typ av träning utövar du?
Jag fyller 75 år på lördag den 30 maj. Min hälsa och ork har varit dålig de sista åren. Just nu tränar jag allt för lite, men jag åker skidor och skridskor på vintern och cyklar MTB och landsväg resten av året.
Har du tävlat och var? Vad var det bästa med det?
Jag har egentligen bara genomfört en hel tävling och det var Ornäsrännet. Jag blev klubbmästare på 22 km på min första och sista tävling. Jag har försökt genomföra 20 mils-loppet på Runn två gånger utan att lyckas, men jag lyckades på det tredje försöket!
Möt 18-åriga stjärnskottet
Vad är det bästa med att åka skridskor, vad fick henne att börja och föredrar hon att åka på hemma-is eller borta-is? Talangen Alice Lundberg, som både har tävlat för Sverige och deltagit i Junior VM Sprint på skridskor, delar med sig av sina tankar.
Starta försäljning med oss
Gör som Dala Active Skaters och tjäna pengar till föreningen eller laget med oss på Newbody Family!




